Media item

Open Cultuur Data - app competitie: resultaten en lessons-learned

Deel 3 van 4 video’s over het Open Cultuur Data netwerk.

Meer

Om interesse in en hergebruik van de open cultuur datasets stimuleren hielden we onze eigen app competitie tussen  16 juni tot 31 december 2012. Hierbij daagden we ontwikkelaars uit met drie hoofddoelstellingen: toepassingen maken die bijdragen aan het vergroten van het publieksbereik (online, offline, onsite) van cultuur, die publieksgroepen op nieuwe manieren bereikt en betrokken kunnen worden, en die datasets met elkaar verbinden. Er waren vier prijzen te winnen: drie algemene goud, zilver en brons prijzen, plus een speciale prijs die het Nationaal Archief beschikbaar stelde voor ontwikkelaars die met hun persfotocollectie een app maakten.

We namen deel aan twee grote hackathons die Hack de Overheid organiseerde in juni en oktober 2012, en een kleinere hackathon met een focus op games vlak voor de competitiedeadline van 31 december 31. Daarbij gaven we veel presentaties om de competitie onder de aandacht te brengen, onder meer op events voor ontwikkelaars, de Wikimedia Nederland conferentie en door studenten Communicatie en Media Design apps te laten bouwen als onderdeel van hun studie. In totaal werden er 27 apps ingediend voor de competitie. De winnaars waren:

  • Gouden prijs: Muse app, ontwikkeld door Femke van der Ster, Jelle van der Steren Peter Henkes van No strings.
  • Zilveren prijs: Histagram, ontwikkeld door Richard Jong van Frontwise.
  • Bronzen prijs: SimMuseum, ontwikkeld door Hay Kranen.
  • Nationaal Archief prijs: Tijdbalk.nl, ontwikkeld door Arjan den Boer. 

Wat we hebben geleerd van onze competitie is ten eerste dat creatief hergebruik van open cultuur data niet zomaar gebeurt. Het zal altijd tijd en energie kosten om de resultaten te krijgen die wij hebben behaald. Ten tweede moet er meer worden gedaan om app competities duurzaam te maken. Hiertoe zijn we in gesprek met de makers van Muse App, om te kijken hoe we samen deze app verder kunnen uitbouwen binnen de Nederlandse culturele sector en het resultaat van de competitie te valideren. Ten slotte is gebleken dat niet alle data gelijk is. De sets van het Rijksmuseum en het Nationaal Archief zijn het meest gebruikt, omdat ze bekend zijn, vele honderduizenden afbeeldingen bevatten van hoge kwaliteit en omdat ze een gemakkelijke API hebben.

Meer informatie: http://www.opencultuurdata.nl/ en http://mw2013.museumsandtheweb.com/paper/open-culture-data-opening-glam-data-bottom-up/

Deel 1: Open Cultuur Data - van ad-hoc activity naar solide network
Deel 2: Open Cultuur Data - data openstellen: masterclass en inventarisatie voordelen en risico’s
Deel 4: Open Cultuur Data - lessons-learned en toekomstperspectief

Deze video is geproduceerd door het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in samenwerking met Kennisland, in het kader van het grootschalige digitaliseringsprojectBeelden voor de Toekomst.

Beeld en Geluid herbergt ruim 800.000 uur aan radio, televisie, film en muziek van 1898 tot nu, en maakt zijn collecties toegankelijk voor uiteenlopende doelgroepen, waaronder mediaprofessionals, creatieve sector, onderwijs en het algemeen publiek. Kennisland werkt aan maatschappelijke vernieuwing en doet onderzoek, geeft advies en ontwikkelt interventies voor een sterke kennissamenleving. Beeld en Geluid en Kennisland zijn beide partner in Beelden voor de Toekomst, een grootschalig digitaliseringsproject waarbinnen vier instellingen een belangrijk deel van het audiovisueel erfgoed van Nederland redden door conservering en digitalisering. Het gedigitaliseerde materiaal komt zo breed mogelijk beschikbaar voor onderwijs en het publiek.

Creator:
Sebastiaan ter Burg (regie, montage, audio) / Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (producent)
Publication date:
24 April 2013
Length:
05:47

Meer

Type:
video
Original format:
 
User:
Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Tags: