Media item

Dokken

Het binnenbrengen in de Nieuwe Waterweg van het destijds grootste dok ter wereld, het hefvermogen bedroeg 46.000 ton. Het dok - waterverplaatsing 17.000 ton - was in 1920 te Hamburg aangekocht door de directie van Wilton in Rotterdam. Het dok was in 1913-'14 gebouwd door Blohm & Voss A.G. voor de Hongaars-Oostenrijkse marine en zou naar Pola bij Triest gesleept worden, hetgeen door de Eerste Wereldoorlog verhinderd werd. De sleepreis - no. 37 in de annalen van L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst te Rotterdam - werd over de Noordzee uitgevoerd door de sleepboten Humber, Schelde, Seine, Donau en Waterweg. Voor het binnenbrengen werden nog een aantal riviersleepboten ingeschakeld.

Meer

00.00 Tekst : WILLEM VERSCHOOR, kapitein van de Zeesleepboot 'Humber', die het commando had over het geheele doktransport vanaf Hamburg tot aan de ligplaats bij Schiedam 00.12 Beeld : Kapitein Verschoor 00.19 Tekst : Eerst toen de zon reeds ver boven de kim moest zijn verrezen zijn achter de wolken, die in het Oosten aan den hemel hingen, konden we de aankomst van het dok gadeslaan 00.32 Beeld : Door wolken versluierde zon werpt lichtbaan op zee 00.37 Ver weg op de zee het dok. Op de voorgrond belangstellenden aan boord van het cameraschip 00.47 Close-up van heer met pet die met zijn kijker de zee afspeurt 00.49 Blik door de kijker : het dok, getrokken door 5 of 6 sleepboten, erachter op grote afstand 2 sleepboten 00.56 Tekst : De binnenkomende Batavier IV kwam met een gangetje langs, maakte deining, waarvan men vreesde dat het dok naar het Noorderhoofd zou worden omgezet 01.08 Beeld : (door de kijker) de Batavier IV inkomende van Engeland, is het dok met hoge vaart gepasseerd. Camera beweegt naar rechts en filmt viskotter en het gesleepte dok 01.23 De man met de pet en de kijker, waarmee van dichtbij het passeren van de Batavier IV te zien is 01.35 Tekst : Naar gelang de zwaarte der sleep (het dok weegt 17000 ton) maakte men toch goede vooruitgang 01.43 Beeld : Het gezelschap aan boord van de volgboot 01.47 Tekst : Langzaam zag men het logge, rossig-bruin gekleurde gevaarte zich naar de vaargeul tussen de hoofden werken 01.56 Beeld : de sleepboten en het dok in de vaargeul voor de pieren 02.07 Tekst : Rookpluimen uitstotend zag men als trekdieren inspannende sleepboten langzaam ombuigen. Het dok volgde en te zeven uur ongeveer was de Leviathan met de open zijde naar ons toegekeerd, binnengaats 02.24 Beeld : Acht sleepboten naast elkaar trekken het dok naar binnen 02.30 Tekst : Toen wij het dok des nachts het eerst zagen geleek het niet zoo groot, de zee imponeerde te veel, maar binnen de pieren, bij meerdere vergelijkingspunten scheen het gevaarte gegroeid. De aanblik was overweldigend 02.47 Beeld : Het donkere dok wordt van voor naar achteren gefilmd 02.55 Tekst : In den Waterweg. 02.58 Beeld : Heel langzaam trekken de sleepboten het dok de Waterweg op. Op de voorgrond palen van een strekdam 03.07 Tekst : Vanaf de sleepboot der Internationale kon de Haghefilm het zeemonster in alle richtingen opnemen 03.16 Beeld : Genodigden poseren aan boord van de volgboot voor de camera 03.22 De zeven sleepboten en het dok van voren gefilmd 03.31 Tekst : Een paar vergelijkingen : De Westerstraat is ca. 240 meter lang, het dok 211 meter. 12 Witte Huizen kunnen in het dok liggen (zie noot 1) 03.44 Beeld : De hoog oprijzende bakboordswand van het dok 03.50 Tekst : De zijwanden zijn 16 Meter hoog 03.53 Beeld : de sleepboten en de voorsteven van het dok 03.56 Tekst : Het dok bestond oorspronkelijk uit zes aaneengesloten pontons maar voor betere zeewaardigheid had men een ponton afgekoppeld en in het dok geplaatst 04.09 Beeld : de schuin aflopende ponton in het achterste gedeelte van het dok 04.18 Tekst : Deze ponton is 41 m lang en ligt dwars in het dok 04.24 Beeld : De reusachtige ponton achter in het hoge dok. de dokwand 2 runners zo klein als poppetjes 04.36 Tekst : Boven op het dok, en de zijwand 04.39 Beeld : De stuurboordzijwand, de dwars geplaatste ponto en een gedeelte van de bakboordwand 04.55 Tekst : Een der bovenvloeren van de zijwand 04.58 Beeld : de brede overloop van de bakboordzijwand. Diep beneden staan runners in de dokopening 05.06 Tekst : De benedenvloer. Het dok is 52 meter breed 05.10 Beeld : Uitgestrekte dokvloer met steunen waarop het schip komt te rusten 05.18 Tekst : Kapitein C. Post gaf vanaf den bovenvloer van een der zijwanden zijn bevelen door een spreekhoorn (roeper) aan de sleepboten door 05.28 Beeld : Kapitein roept door zijn scheepsroeper sleepinstructies naar 05.37 Uit alle macht trekkende sleepboten, die hij bovendien met handgebaren duidelijk maakt door te blijven trekken 05.45 Close-up van kapitein Post 05.48 Aan bakboord vaart een sturende sleepboot mee 05.51 De zwarte rookwolken uitbrakende sleepboten 05.57 Tekst : Langs den geheelen Waterweg was veel belangstelling 06.02 Beeld : de camera filmt de Hoek alsmede een passerende plezierboot, vervolgens de watertoren van Maassluis 06.17 De sleeptrossen tussen sleepboten en het dok hangen slap. Het transport gaat kennelijk met eb naar binnen 06.22 Tekst : Was er op de rivier en te Maassluis veel belangstelling, die te Vlaardingen was enorm 06.29 Beeld : De gasten aanboord van de volgboot. Camera wordt gericht op de duizenden op de kade te Vlaardingen 06.37 Heer met drie dames op het volgschip 06.42 dat dicht langs de met belangstellenden afgestampte kade voor hotel Memis en het havenlicht vaart 06.58 De hoge gasten aan boord van het volgschip 07.00 dat de haveningang van Vlaardingen passeert. Op het oostelijk havenhoofd een dichte menigte belangstellenden 07.13 Het zwart afstekende dok met wegdrijvende rookflarden 07.18 Tekst : Kapitein Verschoor temidden van zijn officieren en bemanning 07.24 Beeld : De kapitein (met witte pet) geflankeerd door 2 officieren en omringd door zijn bemanningsleden 07.29 Tekst : Hulde voor de ondernemingslust van onze Nederl. Scheepvaart, die het Grootste Dok der Wereld is rijk geworden 07.38 Beeld : Breeduit wapperende Nederlandse vlag 07.42 EINDE

Creator:
Haghefilm / Willy Mullens - Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (beheerder)
Publication date:
1 студзеня 1920
Length:
07:42

Meer

Type:
video
Original format:
 
User:
Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Tags: