Online geschiedenismagazine Historiek put uit Open Beelden

Het populaire online geschiedenismagazine Historiek, dat geschiedenis en actualiteit op een frisse manier verbindt, maakt sinds kort gebruik van de content op Open Beelden.

Aangezien Historiek volledig onafhankelijk wil werken hebben zij besloten geen subsidies aan te vragen, ze houden de website enkel van donaties en advertentie-inkomsten draaiende. Open Beelden is dus een welkome bron van audiovisueel materiaal dat binnen deze doelstelling past.

“We proberen geschiedenis zoveel mogelijk op een aantrekkelijke manier te verbinden met de actualiteit. Het is geweldig dat we daarbij ook gebruik kunnen van de content op Open Beelden. Beeldmateriaal doet het altijd goed, of het nu fotomateriaal is of bewegend beeld. Het is geweldig dat we onze artikelen nu ook kunnen opluisteren met de content van Open Beelden. Er is daar een schat aan relevant beeldmateriaal te vinden. We zullen er veelvuldig gebruik van maken!”
(Yuri Visser, Historiek).

Historiek Tour de France

Zo voorzag het Polygoonjournaal over de Tour de France in 1954 historisch relevante beelden bij een artikel over deze Tour, waarbij het startschot toen voor het eerst in Nederland (Amsterdam) werd afgevuurd. De Tour de France 2015 zal eveneens in Nederland (Utrecht) beginnen, waarmee de geschiedenis en de actualiteit samen vallen.

Het Polygoonjournaal over de naoorlogse woningnood wordt gebruikt bij de uiteenzetting van belangrijke gebeurtenissen in de jaren ‘50 van de vorige eeuw. Voor een artikel over de geschiedenis en traditie van de Sint-Maartenviering op 11 november is eveneens dankbaar gebruik gemaakt van Open Beelden.

Met de 900.000 unieke bezoekers per jaar op Historiek bereikt onze content dus een nog groter publiek. Bovendien plaatst de manier waarop Historiek Open Beelden hergebruikt het materiaal in een relevante historische context.

Open Omroep Hackaton – Grasduinen met ‘Open Beelden TV’

Afgelopen zaterdag vond bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid de Open Omroep Hackathon plaats. Deze dag werd georganiseerd door Hack de Overheid en mede mogelijk gemaakt door NPO, STER en Beeld en Geluid. Bijna honderd programmeurs gingen aan de slag met de verschillende datasets die voor deze dag beschikbaar waren gemaakt, van Willem Wever vragen tot ondertitels van de KRO, en van alle reclamespotjes uit 2012 tot een gigantische berg aan data over televisie-uitzendingen. Open Beelden was ook beschikbaar, met ‘Open Beelden TV’ als resultaat!

Grasduinen door Open Beelden
Ontwikkelaar Frank Sträter koos ervoor iets met Open Beelden te doen, omdat hij graag gemakkelijk door de meer dan 3.500 beschikbare video’s wilde zappen:
‘Ik grasduin zelf graag door Open Beelden, maar merkte dat ik het miste om direct naar een andere video te springen. Ik heb deze app dus eigenlijk vooral voor mezelf gemaakt.’

Het resultaat: een rustige, intuïtieve interface waarmee je eenvoudig op je smartphone, tablet en computer het Open Beelden archief kunt ontdekken. Er zijn vier elementen in de interface: Informatie, Overzicht, Kanaal en Afspelen:
Open Beelden TV
Onder Kanaal kun je kiezen door welke van de verschillende collecties op Open Beelden je heen wilt zappen.
Blog_kanaal
Als je meer wilt weten over de video die je kijkt, kun je op Informatie klikken om de de beschrijving lezen.
Open Beelden TV
Onder Overzicht staan de titels van andere video’s die binnen het geselecteerde kanaal vallen. Ten slotte kun je een video afspelen of op pauze zetten, en voor- of achteruit zappen. Als je de knoppen wilt verbergen terwijl je aan het kijken bent, kun je dit doen door ergens in het beeld klikken.
Open Beelden TV
Voor de volledige films van de screenshots, klik op: raven, wondermobielen, oude man en cameraman.

Ontwikkelaar aan het woord
Frank Sträter: ‘Tijdens de hackathon besloot ik me in mijn eentje te concentreren op de gebruikerservaring (UX, user experience) bij het bekijken van filmpjes op Open Beelden. Ik zocht naar een manier om het overzicht van de media en de weergave op volledig scherm op een natuurlijke wijze met elkaar te integreren.’

‘Mijn voorbereiding bestond uit het parsen van de, overigens uitstekend werkende en gedocumenteerde API feed van Open Beelden. Middels een PHP-script beschikte ik over de data, zodat ik de user interface (UI) kon gaan bouwen in HTML5, CSS en Javascipt.’

‘Uiteindelijk denk ik dat ik wel geslaagd ben in mijn opzet om een gebruiksvriendelijke web-applicatie te maken, die zich aanpast aan elke schermgrootte. Voor moderne browsers op grote schermen heb ik noodgedwongen een subtiele transparante filter over het beeld aangebracht, om te compenseren voor het kwaliteitsverlies waarbij het scherm meer dan twee keer zo groot is als de afmetingen van de film. De applicatie komt echter het beste tot zijn recht op de kleinere mobiele browsers op de smartphone of tablet.’
Open Beelden TV op smartphone
Via Responsinator zie je het volledige overzicht van hoe Open Beelden TV er uit ziet in een smartphone of tablet.

‘Wellicht ga ik een later stadium nog extra functionaliteiten toevoegen. De applicatie geeft niet de volledige dataset weer en een mogelijkheid tot zoeken zou wenselijk zijn. De positieve reacties die ik heb ontvangen stimuleren me echter wel om er verder aan te werken.’

Beeld en Geluid is ontzettend blij met de applicatie van Frank Sträter. Open Beelden is opgezet met als doel hergebruik van onze collectie te stimuleren en deze applicatie maakt de toegang tot onze content nog gebruiksvriendelijker. Met Open Beelden TV wordt eens te meer aangetoond wat het belang is van het openstellen van je collecties.

Voor een compleet overzicht van alle 22 (!) apps die tijdens de hackathon zijn gemaakt, zie de website van Hack de Overheid, waaronder de Super Spreekbeurt Machine van het Beeld en Geluid hackteam, dat is gemaakt op basis van vragen van Willem Wever, KRO ondertitels en de Beeld en Geluid catalogus.

Persoonlijke geschiedenis op Open Beelden

In 1968 reisde de filmploeg van Polygoon-Profilti naar Suriname voor een reportage over de Evangelische Broedergemeente. Daarbij brachten ze ook een bezoek aan de Renkenwitzschool. De achtjarige Elvira Bijnoe zat destijds keurig in de schoolbanken waar ze instructies kreeg van juffrouw Brunings voordat de cameraman het lokaal binnenstapte. 45 jaar later kwam mevrouw Bijnoe via een tip van een broeder van de Evangelische Broedergemeente zichzelf weer tegen als achtjarige op Open Beelden!

Aangezien haar ouders niet in staat zijn geweest om haar ontwikkeling vast te leggen op film is de Polygoonuitzending een erg waardevol document gebleken dat haar herinneringen voorzag van unieke beelden uit die tijd. Inmiddels heeft ze de ontdekking ook kunnen delen met een klasgenootje van toen.

Mevrouw Bijnoe is niet de eerste persoon die via Open Beelden een film met persoonlijke waarde weer terug heeft gevonden. Enige tijd geleden werden we ook door iemand benaderd over de Polygoonreportage ‘Vluchtelingen uit Triëst arriveren in ons land’. Deze man vertelde dat zijn vader en grootouders daarin te zien zijn.

Mocht u ook een film met persoonlijke waarde aantreffen op Open Beelden dan horen wij dat uiteraard graag via info@openbeelden.nl.

3000 video’s op Open Beelden!

Met de video ‘School voor dierentemmers’ is de 3000ste video op Open Beelden een feit! Deze 3000 video’s komen niet alleen uit de Polygooncollectie van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Sinds de lancering in 2009 zijn er ook verschillende andere collecties op Open Beelden beschikbaar gemaakt voor hergebruik. Sommige van deze collecties hebben een eigen portal binnen Open Beelden. Een aantal daarvan zullen we hieronder uitlichten.

Zo is er een portal met Nederlandse dans- en theatervoorstellingen. Deze portal wordt beheerd door de opleiding Theaterwetenschap van de Universiteit van Amsterdam en bevat een selectie van registraties van theater- en dansvoorstellingen van 1990 tot 2010. In de portal zijn bijvoorbeeld fragmenten uit de theatervoorstelling ‘Liefhebber’ van Toneelgroep Amsterdam uit 1992 te vinden.

EUscreen gebruikt Open Beelden om een gevarieerde selectie video’s uit de Europese televisiegeschiedenis beschikbaar te maken. Denk aan een item over TV Teddy Bear, een programma dat werd uitgezonden tussen 1963 en 1982 op de Hongaarse televisie. In het programma beleefde een teddybeer dagelijks allerlei avonturen.

Ook een uitzending van de Belgische schooltelevisie over het 150-jarig bestaan van België maakt onderdeel uit van de portal.

De collectie met natuurbeelden van Stichting Natuurbeelden heeft ook een eigen portal op Open Beelden. Daarin zijn mooie opnames uit de natuur te vinden, zoals beelden van een velduil op Texel.

Ook interessant is een video van een lynx die in een Duits bos met een konijn in zijn bek rondzwerft.

Imagine IC stelt op Open Beelden video’s beschikbaar met verhalen over het dagelijks leven in de samenleving van nu. In de portal is bijvoorbeeld een serie video’s te vinden over mensen met verschillende opvattingen over het leven. Bijvoorbeeld moslim Dennis, een Nederlandse jongen die vrij is opgevoed door een ‘darwinistische’ vader en Nederlands-hervormde moeder. Hij legt uit waarom de islam volgens hem antwoord kan geven op fundamentele levensvragen.

Het inmiddels wegbezuinigde Nederlands Instituut voor Mediakunst heeft ook video’s bijgedragen aan Open Beelden. Deze portal bevat opnames van verschillende mediakunstwerken, zoals van de installatie ‘Disco for N/one’ van Mark Bain uit 2001.

In de toekomst zullen we het aantal portals en collecties verder gaan uitbreiden. Daarnaast wordt de collectie video’s uit het archief van Beeld en Geluid ook steeds groter, binnenkort wordt de 2500ste video toegevoegd. Uiteraard zullen dan een aantal mooie video’s uit de collectie van Beeld en Geluid worden uitgelicht!

Zomergast 1 september: Daan Roosegaarde

Zondag 1 september was kunstenaar en ontwerper Daan Roosegaarde te gast bij Zomergasten. Roosegaarde gebruikt vaak een combinatie van technologie, design en interactie in zijn kunstwerken. Met tentoonstellingen in Tate Modern, The National Museum (Tokyo), het Victoria and Albert Museum (Londen) en de oprichting van zijn tweede Studio Roosegaarde in Shanghai is Roosegaarde inmiddels een internationaal fenomeen. Op Open Beelden zijn video’s van een aantal van zijn prachtige interactieve kunstwerken te zien.

Historische beelden op Lowlands

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid heeft speciaal voor het Lowlands festival een programma met opmerkelijke historische beelden samengesteld. De fragmenten worden opgenomen in de programmering van LowlandsTelevisie (LTV). De 55.000 bezoekers van het driedaagse popfestival voor alternatieve muziek, videokunst en amusement kunnen op verschillende festival-locaties kennismaken met deze bijzondere beelden.

Curatoren van Beeld en Geluid hebben een selectie van beelden gemaakt uit de historische Polygoon bioscoopjournaals. In de uitzendingen werd tussen de jaren ‘20 en jaren ‘80 wekelijks verslag gedaan van het grote en minder grote nieuws. Een aantal opmerkelijke items zijn dit jaar te zien op LTV. Denk aan zomerse beelden van Nederland uit de vorige eeuw, maar ook aan curieuze evenementen zoals een auto-voetbalwedstrijd, een hond met hoelahoep aspiraties of een wedstrijd struisvogelrennen.

De unieke collectie is niet alleen te bekijken tijdens het festival. Ook op deze website en op het open media platform Open Beelden kan het materiaal worden bekeken. Op Open Beelden, een samenwerking tussen Beeld en Geluid en Kennisland, is het materiaal ook als download beschikbaar gemaakt. Voor Beeld en Geluid past de samenwerking met Lowlands in een bredere trend. Adjunct directeur Hans Westerhof: “Beeld en Geluid is altijd op zoek naar het bereiken van nieuwe doelgroepen. Niet alleen binnen de muren van het Beeld en Geluid gebouw in Hilversum, maar nadrukkelijk ook daarbuiten. Via online platforms, via de samenwerking met omroepen, en dus ook via festivals.’’

LTV is het televisiestation van het Lowlands festival. Al 13 jaar maakt LTV op uitnodiging van de Lowlands-organisatie sfeerbeelden tijdens het festival. Daarnaast biedt LTV een podium aan makers van film en animatie die aansluiten bij de sfeer van Lowlands. De films zullen gedurende drie dagen met regelmaat op verschillende schermen op het festivalterrein verschijnen. Het project is een samenwerking tussen het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en LTV. De collectie is gedigitaliseerd in de context van het nationale digitaliseringsproject Beelden voor de Toekomst. LTV wordt gecoördineerd door Captain Video, een productiestudio voor bewegend beeld in Amsterdam.

Nederlandse dans- en theatervoorstellingen online

Amsterdam – De opleiding Theaterwetenschap van de Universiteit van Amsterdam heeft in samenwerking met dans- en theatergezelschappen en met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid een portal voor voorstellingsregistraties geopend op Open Beelden. De portal bevat een selectie van fragmenten van hedendaagse theater- en dansvoorstellingen die zijn opgevoerd tussen 1990 en 2010 van onder meer Emio Greco | PC, Paul Koek, Gerardjan Rijnders en Johan Simons.

Een unieke collectie

In een intensieve samenwerking tussen de universiteit, de gezelschappen en Beeld en Geluid is in een jaar tijd een selectie van ruim 20 voorstellingsregistraties in 300 fragmenten beschikbaar gemaakt. Het betreft een unieke videocollectie van hedendaagse theater- en dansvoorstellingen van (internationaal) toonaangevende regisseurs en choreografen. De video’s zijn geregistreerd en worden beheerd door Erik Lint, docent/promovendus bij Theaterwetenschap. Beroemde producties als Liefhebber, Licht en Snaren van Gerardjan Rijnders, Bacchanten en Truus en Connie van Johan Simons en Paul Koek zijn als gevolg hiervan beschikbaar via het online platform Open Beelden.

Daarnaast is een belangrijk deel van het oeuvre van de choreografen Emio Greco en Pieter C. Scholten toegankelijk gemaakt: werk uit het begin van hun samenwerking, zoals de trilogie Fra Cervello e Movimento: Bianco, Rosso en Extra Dry, en recent werk zoals Hell.

Portal speciaal voor de uitvoerende kunsten op Open Beelden

Open Beelden is een initiatief van Beeld en Geluid in samenwerking met Kennisland. Het is een open mediaplatform dat toegang biedt tot audiovisuele collecties. De toegang tot het materiaal op Open Beelden is gebaseerd op het Creative Commons-licentiemodel. Dit biedt rechthebbenden de mogelijkheid om werken beschikbaar te stellen aan anderen op een manier die zij zelf kiezen. Hierdoor kunnen gebruikers gemakkelijk de video’s delen en in sommige gevallen ook hergebruiken.

Voor de videocollectie van Theaterwetenschap is een domeinportal ingericht theater.openbeelden.nl waarin alle videofragmenten te vinden en bekijken zijn. Deze video’s zijn openbaar, voor niet-commerciële doeleinden (her)bruikbaar, en in het bijzonder geschikt voor onderwijsdoeleinden.

Internationaal bereik via Europeana

De werkzaamheden vonden plaats in het kader van het Europese project ECLAP. Dit is een consortium van universiteiten en erfgoedinstellingen dat een platform ontwikkeld voor digitaal erfgoed van de podiumkunsten. Het is onderdeel van de Europeana projectengroep. Alle gegevens over de voorstellingen zullen in het Engels via deze Europese websites internationaal toegankelijk worden. Nederlandse theater- en dansvoorstellingen worden in online platforms vindbaar naast de collecties van het Rijksmuseum, het Louvre en het British Museum. Zij worden hiermee onderdeel van de Europese culturele canon.

Seminar op 13 juni

Op donderdag 13 juni organiseert de UvA van 13.00 tot 18.00 het seminar Nederlandse dans- en theatervoorstellingen online om de uitkomsten en ervaringen van het project te delen met professionals in alle domeinen van de podiumkunsten: onderwijs, erfgoed en makers. De bijeenkomst richt zich ook op de toekomst van het documenteren en archiveren van de podiumkunsten.

Lancering European Digital Museum for Science & Technology

Op donderdag 18 april lanceerde de Eindhovense wethouder Innovatie, Design, Cultuur en Openbare Ruimte, Mary-Ann Schreurs, het European Digital Museum for Science and Technology. Dit digitale museum is een innovatieve stap in het overdragen van kennis over technologie en richt zich in de eerste plaats op het (hoger) onderwijs.

Het project is een unieke samenwerking tussen techniekhistorici en de toonaangevende Europese wetenschaps- en techniekmusea. Objecten uit verschillende nationale museumcollecties worden virtueel aan elkaar gekoppeld en in een Europese context geplaatst. Op deze wijze wordt zichtbaar hoe het fundament van Europa is gevormd door techniek via bedrijven, consumenten en internationale organisaties. De afgelopen maanden werd in zeven landen succesvol geëxperimenteerd met het gebruik van het digitale museum in het onderwijs.

In verschillende van de tentoonstellingen worden objecten gebruikt die afkomstig zijn van Beeld en Geluid. Bijvoorbeeld deze video over coöperatieve vriezers in de Alblasserwaard bij een verhaal over de komst van koelkasten in het Europese huishouden. Deze video’s zijn via Open Beelden beschikbaar gemaakt voor hergebruik.

Momenteel worden de mogelijkheden verkend om op basis van de gekozen aanpak te komen tot een meer interactief Eindhovens Digitaal Wetenschap- en Technologiemuseum. Dit museum maakt de natuurlijke band tussen de Brainport-regio met techniek en innovatie zichtbaar, voelbaar en tastbaar. In de verkenning wordt ook een fysieke locatie voorzien. De Gemeente Eindhoven, de Technische Universiteit Eindhoven en de Stichting Historie der Techniek ondersteunen dit nieuwe initiatief. Op dit moment wordt nog overlegd met andere partijen in de regio over de opzet.

Beeld en Geluid genomineerd voor de Museumprijs 2013

Beeld en Geluid is genomineerd voor de BankGiro Loterij Museumprijs 2013. De Museumprijs is een initiatief van het Prins Bernhard Cultuurfonds en de BankGiro Loterij, in samenwerking met de Nederlandse Museumvereniging en geldt als een prestigieuze publieksprijs in de Nederlandse museumwereld. De winnaar krijgt behalve eeuwige roem een bedrag van 100.000 euro.

Dit jaar gaat de Museumprijs naar het museum dat er het best in slaagt een groep of gemeenschap aan zich te binden. Volgens de jury is Beeld en Geluid een voortrekker en voorbeeldstellend door de manier waarop de medewerkers diverse publieksgroepen interactief betrekken bij de collectie. Onder andere door crowdsourcing wordt het publiek gevraagd bij te dragen aan het verrijken, uitbreiden en hergebruiken van de collectie. Bijvoorbeeld in projecten als het Geluid van Nederland, het Amateurfilm Platform, Waisda?, Open Cultuur Data en Mijn band met Oranje. Ook met het Open Beelden platform wil Beeld en Geluid het publiek betrekken bij zijn collecties. Gebruikers worden aangemoedigd om archiefmateriaal te delen, (creatief) te hergebruiken en hun eigen creaties weer te delen.

De vakjury selecteerde uit de 43 aanmeldingen vier musea: het Joods Historisch Museum in Amsterdam, Museum Dr8888 in Drachten, Museum de Koloniehof in Frederiksoord en Beeld en Geluid. Stemmen kan tot en met 1 april op de Museumprijs website. Stemmers maken kans op enkele mooie prijzen.

Toename bereik en hergebruik van Open Beelden

Sinds de start van Open Beelden in 2009 is er een stijgende lijn te zien in het hergebruik van het Open Beelden materiaal. Dit is goed zichtbaar als we kijken naar de statistieken van de afgelopen twee jaar. In deze post vergelijken we kwantitatief de resultaten van Open Beelden van 2011 en 2012. Meten is weten!

Bezoekerscijfers Open Beelden
In 2011 werden er bijna 1.600 items op Open Beelden aangeboden, inmiddels zijn dat er meer dan 1.800. Daarbij zien we dat het aantal bezoekers van meer dan 66.000 in 2011 naar meer dan 105.000 in 2012 is gestegen. Daarvan waren in 2011 meer dan 53.000 bezoekers uniek en in 2012 waren dit bijna 89.000. Er was ook een toename in het aantal bezochte pagina’s, in 2011 waren dit er bijna 207.000 en in 2012 bijna 280.000. Ook het aantal keer dat een video werd bekeken nam toe. In 2011 werden er bijna 11.000 items afgespeeld, in 2012 waren dat er meer dan 16.000. Ook weten we dat er vanaf juli 2012 bijna 2.400 items werden gedownload.

Hergebruik van de Beeld en Geluid-set van Open Beelden
Niet alleen het bereik op Open Beelden zelf, maar ook het hergebruik daarbuiten neemt toe. Zo zijn de Beeld en Geluid video’s op Open Beelden o.a. ook beschikbaar op Wikimedia Commons en in Europeana. Sinds de Beeld en Geluid video’s van Open Beelden in mei 2012 op Europeana beschikbaar kwamen werden deze pagina’s tot eind 2012 bijna 3.900 keer bezocht, waarvan 3.200 unieke bezoeken. Verder is er van het externe hergebruik vooral goed zicht op het hergebruik binnen de Wikimediaprojecten, zoals Wikipedia. Zowel in 2011 als in 2012 waren er bijna 1.600 items uit de collectie van Beeld en Geluid via Open Beelden beschikbaar voor hergebruik op Wikimedia Commons. In december 2011 werd dit materiaal op bijna 1.000 artikelen in Wikipedia hergebruikt, in december 2012 steeg dit aantal verder naar bijna 1.600. In heel 2011 genereerden deze lemma’s gezamenlijk bijna 19.000.000 ‘pageviews’, in 2012 waren dat er bijna 40.000.000 (!). Dat betekent dus dat in 2012 bijna 40.000.000 keer een Wikipedia-artikel werd bekeken waarop content van Beeld en Geluid hergebruikt werd.


Naast Wikimediaprojecten wordt het materiaal van Open Beelden ook steeds vaker gebruikt voor innovatieve toepassingen. De API van Open Beelden maakt het mogelijk om de collectie die open beschikbaar is met behulp van computers te verwerken. In 2012 werd deze API bijna 169.000 keer aangesproken. Zeker sinds het Open Cultuur Data initiatief in 2011 van start ging weten creatieve ontwikkelaars Open Beelden ook steeds beter te vinden als basis voor nieuwe apps. Voor de open data wedstrijden Apps Voor Nederland en de Open Cultuur Data competitie werden 7 apps ingediend die op basis van de Beeld en Geluid-set van Open Beelden. Twee van deze apps vielen in de prijzen: Vistory (winnaar Apps voor Nederland 2012) en Tijdbalk.nl (winnaar Nationaal Archief-prijs tijdens Open Cultuur Data competitie 2012). Daarnaast werden er in de afgelopen jaren nog een reeks aan toepassingen ontwikkeld met de Beeld en Geluid-set van Open Beelden, zoals bijvoorbeeld Erfgoed in Beeld, Led it Up en Docs on the spot.

Cijfers in perspectief
De omvang van de gehele audiovisuele collectie van Beeld en Geluid wordt momenteel geschat op 750.000 uur. De Polygooncollectie is één van de weinige collecties waarvan Beeld en Geluid zelf de benodigde rechten bezit om het materiaal onder een open content licentie beschikbaar te maken. Deze collectie is de basis voor het materiaal dat wij voor Open Beelden selecteren en heeft een geschatte omvang van 500 uur. Het totaal aan materiaal uit de Polygooncollectie van Beeld en Geluid dat beschikbaar is via Open Beelden is 110 uur. Dat betekent dat er – op basis van de bovengenoemde schattingen – momenteel 22% van de Polygooncollectie als open content beschikbaar is via Open Beelden, wat vervolgens neerkomt op slechts 0,015% van de gehele collectie van het instituut. De resultaten van Open Beelden in deze blogpost laten zien dat er zelfs met een relatief bescheiden set open content, een aanzienlijke impact te genereren is. Klein beginnen leidt in het geval van Open Beelden dus al tot groot resultaat. Het geeft te denken wat de mogelijkheden zouden zijn als we zelfs al 1% van onze collectie zouden openstellen. Wij pleiten er dan ook voor dat instellingen die nog niet ‘open’ zijn, in ieder geval experimenteren met een kleine contentset die zonder belemmeringen open gesteld kan worden. Door de impact hiervan goed bij te houden en hergebruik actief aan te jagen, kunnen we als sector veel leren over de potentie van het openen van onze digitale deuren.

Het meten van hergebruik van culturele datasets
De bovenstaande gegevens laten zien dat het (her)gebruik van het materiaal op Open Beelden over de gehele lijn substantieel is gestegen. Het bereik van open content is binnen het Open Beelden project aanzienlijk gebleken en hergebruik van open content vindt bovendien in toenemende mate plaats. Naar aanleiding van de toenemende behoefte binnen de erfgoedsector aan gegevens over de impact van het openstellen van culturele datasets, zal Beeld en Geluid in het kader van Open Cultuur Data samen met Kennisland een impactanalyse uitvoeren. Hierbij worden data-aanbieders uit het Open Cultuur Netwerk, maar ook internationale initiatieven, middels een enquête verzocht om gegevens aan te leveren over het bereik en het hergebruik van hun datasets. De resultaten van deze impactanalyse worden in de loop van 2013 bekend gemaakt.